Pilates

O metodzie Pilates

Metoda Pilatesa to system ćwiczeń prozdrowotnych wywodzących się z rehabilitacji, które w latach 90’ przywędrowały ze Stanów Zjednoczonych do Polski.

System 34 ćwiczeń na macie, który został opracowany w latach dwudziestych ubiegłego wieku przez Josepha Pilatesa, aby umożliwić kontuzjowanym sportowcom oraz tancerzom bezpieczny powrót do treningów i zachowanie kondycji stanowi rdzeń i fundament tej metody. Istotą systemu ćwiczeń Pilatesa jest kontrolowane rozciąganie, napinanie określonych mięśni. Ćwiczenia Pilatesa wymagają wysokiej koncentracji i skupienia i ukierunkowane na poprawę elastyczności, siły, równowagi i kontroli ciała ćwiczących. System ćwiczeń  Pilatesa zachwyca różnorodnością, łącząc w sobie bogactwo technik oddychania oraz elementy tańca i gimnastyki. Ogromną zaletą tej metody jest jej zbawienny wpływ na nasze zdrowie, cały układ ruchu, ale przede wszystkim na kręgosłup.
Od większości ćwiczeń sportowych i gimnastycznych system ćwiczeń Pilatesa różni się tym, że skupia się przede wszystkim na mięśniach drobnych i osłabionych, często przez nas zapomnianych lub nie uświadamianych. Jest to jedyny system ćwiczeń, którego głównym celem jest praca nad tzw. „core” = „centrum”, czyli zespołem mięśni głębokich odpowiadających za stabilizację i ruchomość  kręgosłupa. Silne „centrum”  zapewnia prawidłowe funkcjonowanie kręgosłupa, wpływając w znacznym stopniu na jego kondycję. W metodzie Pilatesa pracujemy przede wszystkim nad wzmocnieniem mięśni głębokich brzucha, miednicy, grzbietu i pośladków co ma wpływ na wyrobienie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała. Ponadto Pilates nie rozbudowuje mięśni nadmiernie, lecz doskonale wzmacnia mięśnie osłabione, a przykurczone rozciąga korzystnie wpływając na sylwetkę. System ćwiczeń opracowany przez Pilatesa optycznie wydłuża całe ciało, ujędrnia je nadając mu gibkość i elastyczność oraz zapobiega pojawianiu się bólu pleców.
Koncentracja na pracy mięśni głębokich oraz na oddechu pomaga w wyciszeniu umysłu i redukcji stresu dlatego Pilates jest to trening z nurtu „body&mind” integrujący ciało i umysł.

Jedną z ogromnych zalet systemu ćwiczeń Pilatesa jest fakt, że nie wymaga on od nas dużej ilości powtórzeń. Każde ćwiczenie powtarzamy maksymalnie 10 razy, dzięki czemu unikamy uczucia znudzenia i zmęczenia. Podczas ćwiczeń należy dbać o ich jakość. To jakość ćwiczeń nie ilość powtórzeń czyni tę metodę tak efektywną i o tym nigdy podczas ćwiczeń nie wolno zapominać.
Oddech, koncentracja, kontrola, płynność ruchu i dokładność są podstawowymi zasadami tej techniki.
Kładzie się również duży nacisk na dokładne poznanie schematu swojego ciała i jego ograniczeń oraz zrozumienie celu i przebiegu wykonywanych zadań ruchowych, aby ćwiczyć świadomie i efektywnie kształtować swoją sylwetkę.
Aby uzyskać maksymalne korzyści należy ćwiczyć Pilates minimum dwa, trzy razy w tygodniu. Pierwsze efekty pojawiają się szybciej niż w innych systemach, bo już po pierwszych 10 – 20 sesjach.
Niezwykłość systemu ćwiczeń Pilatesa polega również na tym, że przynosi on nie tylko korzyści fizyczne, ale także psychiczne. Poprawia wygląd całej sylwetki, ale również wpływa korzystnie na nasze samopoczucie. Niweluje bóle kręgosłupa i stawów oraz uczy nawyków poprawnego oddychania. Pilates wyróżnia się spośród innych metod rehabilitacyjnych zintegrowaniem oddechu z ruchem oraz połączeniem siły z elastycznością i kontrolą. Pilates jest więc optymalną i bezpieczną formą ćwiczeń dla każdego, kto świadomie chce pracować nad sobą i własnym ciałem. Dlatego też system ćwiczeń Pilatesa jest polecany przez fizjoterapeutów i lekarzy na całym świecie jako bezpieczna forma ćwiczeń prozdrowotnych dla wszystkich, niezależnie od wieku i poziomu sprawności fizycznej.

 Wpływ ćwiczeń Pilatesa na organizm człowieka.

System ćwiczeń Pilatesa wpływa korzystnie na wyrobienie nawyku prawidłowego i pełnego oddechu, wysmuklenie sylwetki i „wyciągnięcie” ciała, poprawę elastyczności ciała, poprawę koordynacji ruchowej i równowagi, wzmocnienie mięśni, zwłaszcza mięśni głębokich brzucha, pleców, obręczy biodrowej i pośladków, równomierne rozłożenie siły mięśni po obu stronach ciała, poprawę kontroli nad ciałem, poprawę stabilności ciała, uwolnienie od napięć w ramionach, karku, górnej części pleców, szyi.
Metoda Pilatesa stosowana jest w rehabilitacji po różnych kontuzjach kręgosłupa i stawów obwodowych, w profilaktyce urazów układu kostno – stawowego i mięśniowego, reedukacji prawidłowej postawy, prewencji osteoporozy. Pomaga kobietom przygotować się do porodu oraz po urodzeniu dziecka wrócić do formy. Ma szerokie zastosowanie w różnych dyscyplinach sportu takich jak: golf, tenis, narciarstwo, pływanie czy taniec. Łagodzi przewlekłe bóle kręgosłupa. Poprawia ruchomość w stawach. W trakcie ćwiczeń Pilatesa wzrasta także poziom endorfin odpowiedzialnych za dobre samopoczucie i następuje redukcja poziomu stresu i przemęczenia, dlatego metoda nazywana jest „treningiem dobrego samopoczucia”.

Zajęcia idealne:

  • dla osób z problemami z kręgosłupem i stawami
  • dla osób wykonujących pracę siedzącą lub w wymuszonej pozycji ciała
  • dla sportowców, jako trening wspomagający i poprawiający osiągnięcia w każdej dyscyplinie
  • dla kobiet planujących urodzenie dziecka, kobiet w ciąży (pod warunkiem wcześniejszego przygotowania treningowego) oraz kobiet chcących odzyskać formę po porodzie
  • dla osób po urazach i kontuzjach
  • jako profilaktyka schorzeń kręgosłupa oraz kontuzji
  • w celu kształtowanie pięknej sylwetki, silnego i elastycznego ciała bez nadmiernego rozbudowywania mięśni
  • jako wyciszenie i odprężenie dla umysłu

Celem treningu Pilates jest poprawa ogólnego stanu zdrowia i sprawności fizycznej.
Pilates można łączyć z innymi formami treningu rekreacyjnego lub sportowego, może być też samodzielnym treningiem.